Thursday, December 8, 2016

Prügi sorteerimine

Prügi sorteerimine kummitab mind viimasel ajal. Hakkasin veidi järgi mõtlema, et miks ma ei ole viimased aastad pea üldse mitte prügi sorteerinud. Välja arvatud pandipudelid. Ja see on ka imelik, et ma viimast sorteerin. Mis seda motiveerib?

Üldiselt. Meil saaks siinsamas piirkonnas sorteerida paberit, pappi, klaasi, metalli, biojäätmeid. Plastikjäätmeid, mida emil kõige rohkem tekib, eraldi ei koguta. Kas seetõttu ehk... Kõige rohkem ikka tekkib seda plastikpakendi jääki ja see läheb kõik üldprügisse ehk siis arvatavasti elektripõletusjaama. Ja kungi Rootsis elades tegelikutl üks keskkonnasõbralik selle tegi mulle selgeks, et tegelikult pannakse enamasti kõik see pakendiprügi kokku ja jäätmepõletusjaama. Sellest ajast mul vist ongi veidi jäänud sisse, et pole mõtet sorteerida. 

Paber. No kui meil kunagi veel ajalehed käisid, siis need läksid küll paberijäätmetesse. Aga praegu. See vähene paberpakend, mis tekkib on ju tegelikult sageli segatud plastikuga. Ja siis tundubki, et mõttetu sorteerida. Sama papiga. Suuremad papp-pakendid muidugi viskan õigesse kohta, aga neid ei tekki ju.

Metall. No tomatikonserve võiks ju eraldi panna. Neid ikka kulub meil päris tihti ja palju. Aga... pole viitsinud?

Biojäätmed. Mingi vahe isegi oli meil piojäätmete ämber eraldi. Aga mul siiski ei õnnestunud ümberkaudseid veenda, et nii on hea. Ja neid biojäätmeid tegelikult tekkib meil päris palju. Võiks, aga jäi soiku. 
Samas on mul mingi kõhutunne, et õige pea pean ma järjekordselt hakkama endale selgeks tegema, kuidas kompostikasti ehitada ja kuidas komposti teha. 

Klaasi. Eestist toodud pandiga õllepudelid olen sinna tagasi viinud. Ja muu klaas läheb ikka ka reeglina klaasikonteinerisse, kui see pole just kogematta tavaprügi hulka sattunud. See on ikka veidi kummaline, et ma seda klaastaarat muutkui tagasi Eestisse olen vedanud. Autoga ju muidugi lihtne. Huvitav, kas ma olen nii kopikalugeja, et pant tõesti loeb? No tegelikult ma ikka enamasti saadan selle raha heategevuseks või kui automaadis pole nii võimalik, siis unusneb mul enamasti seda poes kasutada. Samas on mul ikka tunne hea, et midagigi sorteerin :). 

No ja nüüd sorteerin ka neid "jääke", mida me kolides kaasa võtta ei taha. Näiteks paar vana voodiraami vajab kindlasti miljööjaama viimist. Vana (kuid mitte päris katkine) tolmuimeja taaskasutusse ja veel ja veel. mingeid raamatuid-riideid-mänguasju olen juba ära andnud ka. Aga oooh.. Nii hea on tegelikult asju ära anda/visata. Mitte, et seda kraami sama kiirelt tagasi ei tuleks, aga vähemalt mingiks hetkeks on rohkem õhku. 

No comments:

Post a Comment